Am ajuns să-mi dau seama de o chestie. Publicitatea asta atât de invazivă, care a molipsit și content-ul de aceleași bube îngrozitoare (click bait, fake news etc), e bazată 100% pe prostii. Nu doar minciuni. Dar prostiile includ și minciuni. Absolut toată e clădită pe bazele unor minciuni, erori de logică, trucuri de marketing sau loopholes din legislație care le permit să păcălească sau să ascundă detalii. Tehnic, orice advertaizăr de azi trebuie să te păcălească ca să cumperi ceva. În primul rând trebuie să-ți atragă atenția – ceea ce e toooot mai greu, că ești distrat și cu capul în n-șpe direcții, în puii mei. Treci zilnic pe lângă lucruri șocante, strălucitoare, năucitoare, și doar cu gândul ”meh”. Ești omul modern, nu te impresionează mai nimic. Așa că au și ei de dus o luptă. Trebuie să apeleze la tertipuri nesimțite, să-ți adreseze întrebări fricilor tale cele mai ascunse. Așa apar toate porcăriile alea de titluri fals ”șocante”. Iar dacă poate content-ul de genul ăsta e ceva ce dubioșii de pe planetă și-l doresc, advertising-ul din aceeași categorie clar e un puroi jegos pe care nimeni nu îl vrea. Am văzut tone de mizerii de reclame în care se face chemare la apelul la mulțime, apelul la autoritate, apelul la emoție în defavoarea rațiunii, false cause-uri, slippery slope, ambiguitate, burden of proof, black or white, appeal to nature șamd. Yourlogicalfallacyis le are pe toate enumerate.

Practic nimeni nu-ți mai poate vinde ceva în mod cinstit astăzi. Și nu știu dacă asta e vina ta de consumator, că ignori cu șarm aspectele mai plictisitoare dar reale ale vieții și că preferi iluziile strălucitoare în schimb, sau dacă e vina lor de advertaizări, că-s (poate) la fel de șireți de când lumea, un fel de a doua cea mai veche meserie din lume. Bă, teoretic nimeni nu te poate păcăli fără acordul tău. Acum, dacă te-ai trezit cu țeapa luată, ar trebui să o iei personal și să fii mai ne-prost data viitoare. (Nu, nu critica asta ca pe o problemă a societății, e o problemă a ta) Văd prea des oameni care sar din țeapă în țeapă, doar pentru că ”de data asta” țeapa are altă formă, altă culoare, alt luciu, și te face să te simți mai cool.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s